Paradise

Paradise

Monday, August 22, 2011

KAIZEN

haa..ini konsep org jepun..


Salam 1 Ramadhan..Selamat berpuasa di fasa terakhir ini dan menyambut syawal x lama lagi...pergh!! ayat gua dah mcm YB adun Permatang Pauh  dah..haha..nak mengundi x lama lagi lah kan..n gua pon dah layak mengundi..x daftar je lagi..hohohoh...1 2 3 4..gua start..haha..

Sejenak..gua termenung...termenung jauh hingga tertido...gile ape kelas pagi2 bace slide..memang mengantuk harammm...hohoh..ketika kelas Quality Engineering pg td...chapter 4..about  Quality Control & Continuos Improvement..sampai kt KAIZEN..

" APE KEJADAH "KAIZEN" LU CAKAP NI MAT?",,,,"KAIZER CHIEF KAMI TAW LAH!"

Hohohoh..sabo le...cikgu nak mengajor ni..adoi...cikgu kan mulia keje-nye,,bawak bersabo..x sabo masuk kubor..

KAIZEN ni mcm guideline lah....ni philosophy dye..

"A philosophy that seeks to make never-ending improvements
 to the process of converting inputs to output"...

haaaaaaaaaa..paham ke? lu pikir le sendiri..

Dan purpose nye...

"Eliminating in all nonconformities in all phases of everyone's work,even if the small increment of its improvement is small" 

Haaaaaaaaaa..amek lu orang..pagi2 belajor menatang gini,,,sumbak kepala!!! haha..bosan......si masaaki Imai yang cipta benda nie...depa kata,...guna ayat gua je lah..."Buat perubahan sedikit demi sedikit dan biarpun perubahan itu sangat kecil,tapi ia harus lah sentiasa berterusan hingga sampai bila2" haaaaaaaaaaaaaaaaa..ada paham ka?


Gua rase lah kan...Sebagai seorang manusia...kita kena lah berubah ke arah yg lebih baik..biarpun very small changes..its ok..tapi must continuous..so..kita would be better day by day...n year by year....n mcm tuh jgk part2 company...depa always improve depa punya service..mcm Toyota motor.haha..stendet lah..gua belajo Automotif...

  Teruk sungguh bahasa gua ni..cikgu bahasa malaysia n english tgk ni..mau kena sebat...tp xpe..NEVERMIND..

its a institute taw kat japan..kat malaysia pon ada..


Balik semula..gua ade niat..nak berubah,,,n skang hadir nye seorang gadis...n mcm catalyst untuk gua..bg supot..n dye seorang cikgu n kaunselor yang bagus...tapi...x reti masak..taw buat kueh raye je..ceh!

Gua nak berubah...mcm sudden gila..nak terus jadi baik...at last...x buleh..gua x cukup kuat...n gua tensen lah2..warrgggggggggggggggggggggggrrrrrrrrrrrrhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!     hari2 gua tensen...gua niat iklas...sampai lah pg td...then gua sedar....KAIZEN...gua xperlu berubah mendadak...cuma perlu ade perubahan..biarpun sedikit..tapi ianya berterusan...inshallah....gua buleh..lu orang tolong gua..doakan,jgk..moga lu orang pon sama...towards better man..to be a better man..bagi gua lah..lu orang...suka hati lah.. ahha. :0

Lets start a revolution,,ikut gua..jgn ikut Che Guevara...nak jadi mcm tuh..tunggu...the best is yet to come!! tunggu gua jadi malaysian future Che Guevara :P

“The  revolution is not an apple that falls when it is ripe. You have to make it fall"


"SEDIKIT-SEDIKIT..LAMA LAMA JADI BUKIT" dan "Towards a Better man and better quality in ourself"

4 comments: